Elon Musk zei ooit dat een autofabrikant die op LiDAR vertrouwt, ‘gedoemd’ is om te mislukken. Tesla gelooft in visuele herkenning en wil radar zelfs verwijderen uit de auto’s. China’s Xpeng lijkt niet overtuigd van Musk’s uitlatingen en zet stug door met radar/LiDar. 

Xpeng, opgericht in 2014, is een van China’s meest gevierde startups voor elektrische voertuigen en ging naar de beurs toen het nog maar zes jaar oud was. Net als Tesla ziet Xpeng automatisering als een integraal onderdeel van de groeistrategie. Echter, in tegenstelling tot Tesla, gebruikt Xpeng een combinatie van radar, camera’s, zeer nauwkeurige kaarten aangeleverd door Alibaba, intern ontwikkelde lokalisatiesystemen en, meest recentelijk, LiDAR om de wegomstandigheden te detecteren en te voorspellen.

De cockpit van de Xpeng P7

Met de handen vrij kan de bestuurder van de Xpeng P7 zich bezighouden met allerlei functies and gadgets in de cockpit.

“LiDAR faciliteert nauwkeurige diepteschattingen voor kleine bewegende obstakels, zoals voetgangers en motorfietsen, op dit moment een hoofdpijndossier voor het autonome rijden”, zegt Xinzhou Wu, opperhoofd van het R&D-centrum van Xpeng.  

Xpeng voegt LiDar toe aan zijn P5, een familiesedan die in de tweede helft van dit jaar zal worden geleverd. Deze EV zal op termijn van punt A naar B kunnen rijden op basis van een door de bestuurder vastgestelde navigatieroute, daarbij ook gebruik makend van B-wegen, zolang ze maar worden bestreken door de kaarten van Alibaba. Oudere modellen Xpeng zonder LiDAR bieden alleen rijdersassistentie op bepaalde snelwegen.

Het systeem, Navigation Guided Pilot, is vergelijkbaar met Tesla’s Navigate On Autopilot, zei Wu. Het kan bijvoorbeeld automatisch van rijstrook veranderen, in- en uitvoegen en andere voertuigen inhalen. Ook kan het inspelen op auto’s die afsnijden, iets wat vaak voorkomt op China’s chaotische wegen. 

Navigation Guided Pilot is vooralsnog een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS), aangezien chauffeurs nog steeds hun handen aan het stuur moeten houden om op elk moment het commando over te nemen. De ambitie van Xpeng is om de bestuurder over twee tot vier jaar overbodig te maken. Dat komt overeen met niveau 4 van het autonome rijden. Wu merkt op dat de eventuele implementatie van de technologie in de praktijk zal afhangen van de Chinese regelgeving. Hij meent echter dat de Chinese regelgevers zullen meewerken.

Het LiDAR-kamp

Musk’s minachting voor LiDAR komt voort uit de hoge kosten. Vroeger kon een LiDAR-eenheid bovenop een robotaxi maar liefst $ 100.000 kosten. Het feit dat de P5, een middenklasser, LiDAR aan boord heeft, toont volgens Wu aan dat de prijs van LiDAR flink is gedaald. 

De LiDARsensoren in de Xpeng zijn afkomstig van Livox, een dochteronderneming van DJI, de in Shenzhen gevestigde dronefabrikant. Het hoofdkantoor van Xpeng bevindt zich in de aangrenzende stad Guangzhou, op ongeveer 1,5 uur rijden.

Xpeng is niet de enige die LiDAR omarmt. Nio, een Chinese rivaal van Xpeng, onthulde in januari een auto met LiDAR, maar het model zal pas in 2022 in productie gaan. Arcfox, een nieuw EV-merk van de Chinese autofabrikant BAIC, zei onlangs dat het een elektrische auto zal lanceren die is uitgerust met LiDAR van Huawei.

Xpeng heeft geen plannen om net als Tesla “visual-only” te gaan. “LiDAR wordt goedkoper en beter dus waarom zouden we onszelf limiteren?”, vraagt Wu zich af.

De elektrische SUV van Xpeng is al verkrijgbaar in Noorwegen en het bedrijf wil wereldwijd verder uitbreiden. De G3 zal op termijn ook in Nederland verkrijgbaar zijn. TechNoodle schatte eerder dat de Xpeng G3 € 39,990 gaat kosten in Nederland.