De Chinese EV-maker Xpeng komt eindelijk naar Nederland. Het AD publiceerde een interview met Xpeng-topman Brian Gu, waarin hij meldt dat het in 2021 gaat gebeuren. Noorwegen is vooralsnog het enige Europese land waar je een Xpeng kan kopen.
De G3 is de eerste uit de stal die op Nederlands asfalt zal verschijnen. Het is een compacte SUV met een actieradius van 451 kilometer (WLTP). De EV heeft een accu van 66 KwH. Met een snellader voeg je binnen een half uur 50% accucapaciteit toe.
Uit het gesprek met Gu blijkt dat het bedrijf tomeloze ambities heeft. Niks voorzichtig concurreren met marktleider Tesla; men wil het liefst Tesla uit de markt drukken. Het typeert een Chinese houding die we niet kennen; ambitieus, veel bravado en niet al te zelfkritisch.
In het interview laat Gu weten dat de G3 de Tesla’s aftroeft qua automatisering en technische snufjes. Gu hierover: ”Bij Xpeng beschik je over meer ruimte en qua tech zijn we innovatiever. Muziek, verkeersinformatie, navigeren: het is bij ons allemaal veel intuïtiever. Zelfs onafhankelijke tests wijzen uit dat onze auto’s slimmer zijn dan Tesla’s. Echt, ze hebben betere software én ze rijden ook beter.’’
Concurreren op kwaliteit dus, en dat zijn we niet gewend van een Chinese autofabrikant. Xpeng is radicaal anders en neemt afstand van het label prijsvechter. Gu zegt in het interview dat een Xpeng niet per definitie goedkoper zal zijn dan een Tesla. Of de Xpeng G3 daadwerkelijk topkwaliteit is weten we nog niet, de Chinese EV-maker had in ieder geval al een flinke terugroepactie voor de G3.
Wat moet Xpeng dan doen om klanten van Tesla af te snoepen?
Toch zal het succes van de G3 in Nederland van de prijs afhangen zeker in het begin, met een klant die nog niet overtuigd is van de geleverde kwaliteit. Ze MOETEN simpelweg goedkoper zijn dan een Tesla om een kans te maken.
Bij gelijke prijzen zal het gros van de Nederlanders voor een Tesla kiezen. Tesla is namelijk een merk met status, Xpeng (nog) niet. Daarom is het te verwachten dat Xpeng ondanks de uitlatingen van Gu toch iets onder het prijsniveau van Tesla gaat zitten. Dat zien we ook in Noorwegen waar de Xpeng G3 goedkoper is dan de meest basic Tesla Model 3.
De prijs van de Xpeng G3, bij benadering
Vanuit het kamp Xpeng zijn nog geen mededelingen gedaan over de prijs van de G3, maar we kunnen een en ander wel benaderen door naar Noorwegen te kijken.
In Nederland zijn EV’s fors duurder dan in Noorwegen, gemiddeld 19% duurder als we de Tesla Model 3, Y, X en S nemen. De Chinese MG ZS EV en Aiway U5 zijn zelfs 25% duurder in Nederland.
In Noorwegen kost de G3 omgerekend € 33,700. We gaan er van uit dat de G3 in Nederland 20% duurder zal zijn. Komen we uit op €40,440.
Dat is net boven de psychologisch gevoelige grens van € 40k dus je mag er van uitgaan dat Xpeng de prijs tot net onder de € 40k brengt.
We schatten daarom dat de Xpeng G3 € 39,990 gaat kosten in Nederland.
Dat is zo’n 10 mille goedkoper dan de goedkoopste Tesla, de Model 3 (€ 48,980). Het is afwachten of die 10 mille korting genoeg is voor de Nederlandse consument.
[…] De elektrische SUV van Xpeng is al verkrijgbaar in Noorwegen en het bedrijf wil wereldwijd verder uitbreiden. De G3 zal op termijn ook in Nederland verkrijgbaar zijn. TechNoodle schatte eerder dat de Xpeng G3 € 39,990 gaat kosten in Nederland. […]
Dat val tegen jammer maar we hopen dat de prijs toch lager uitvalt.
Ik wil werken met xpeng wat moet ik doen??ik ben 20 jaar ondernemer in Noord-Holland
xpeng 5 waiting i wanna buy it