Tweedehands sneakers vinden gretig aftrek in Japan. Reden voor SoftBank Ventures Asia om een Series B investeringsronde te organiseren voor de online marktplaats voor tweedehands sneakers SNKRDUNK uit Tokio.
SODA, de eigenaar van SNKRDUNK, verliet uiteindelijk de Series B met $22 miljoen aan kapitaal.
Een reeks investeerders ziet voldoende potentie in SNKRDUNK en wil maar al te graag de internationale ambities van het bedrijf ondersteunen. Vrijwel alle transacties voor de reseller vinden nu plaats binnen de Japanse landsgrenzen.
Onder de investeerders bevinden zich bekende namen zoals Cololp Next en Base Partners.
Moederbedrijf SODA haalde al eerder geld op. Middels een Series A werd er $ 3 miljoen bijeengesprokkeld. In totaal heeft men nu dus $ 25 miljoen opgehaald.
De coronapandemie werd eerst als struikelblok gezien, maar het tegendeel blijkt waar, C2C-platforms floreren juist. Concurrent StockX brak vorig jaar al verkooprecords en wordt na een Series E gewaardeerd op $ 2,8 miljard.
Ook SNKRDUNK plukt de vruchten van de unieke situatie. Volgens CEO Yuta Uchiyama kopen Japanners steeds meer spullen online.
Met 2,5 miljoen maandelijkse gebruikers, hoofdzakelijk Japanners, staat SNKRDUNK vooralsnog in de schaduw van concurrent StockX, maar met de opbrengst van de Series B heeft het bedrijf middelen om internationaal uit te breiden.
Daarnaast wordt er geïnvesteerd in de mogelijkheid om nepartikelen te onderscheppen. Dit is een groot probleem in de tweedehands sneakermarkt. Er wordt samengewerkt met authenticatiedienst FAKE BUSTERS om alle sneakers te controleren op echtheid voordat ze naar de klant worden gestuurd.
SNKRDUNK doet ook goede zaken met hun eigen nieuwssite en online community.
Moederbedrijf SODA ziet ook mogelijkheden in de samenwerking met collega-bedrijven in de portfolio van SoftBank, vooral op het gebied van AI. Zo wil SODA de logistiek, betalingen en klantenservice automatiseren middels kunstmatige intelligentie.
Geef een reactie