Noorwegen is het eerste Europese land dat aan de Xpeng G3 SUV mag snuffelen. In december 2020 werden er al 100 stuks afgeleverd, nu zijn er 200 G3’s onderweg naar Noorwegen. Alle 300 Xpeng’s hebben al een eigenaar. Het is een bescheiden maar bemoedigend begin voor de Chinese EV-maker.
Dat er voor Noorwegen werd gekozen is overigens geen toeval. Het land is bijzonder ver met de adoptie van elektrisch rijden, mede doordat 96% van de elektriciteit wordt opgewekt door waterkrachtcentrales. EV’s zijn in Noorwegen écht groen en Xpeng focust zich op zulke landen. Nederland wordt niet overgeslagen en als het goed is krijgen we hier in 2021 de eerste Xpengs.
Xpeng heeft samen met NIO de meeste potentie om als Chinees EV-maker voet aan de grond te krijgen in de rest van de wereld. Xpeng leverde in januari 6.015 elektrische voertuigen af, 470% meer dan een jaar eerder. NIO wil niet achterblijven en heeft inmiddels een business unit opgezet met als doel om binnen twee jaar 7.000 EV‘s in Europa af te leveren. NIO’s verkoopcijfers in eigen land zitten duidelijk in de lift.
De Noorse G3’s krijgen meteen een update van het besturingssysteem mee. Daarmee worden enkele irritante bugs in het ACC (Adaptive Cruise Control) en LCC (Lane Centering Control) verholpen. Daarnaast heeft Xpeng Motors de XPILOT- en Xmart systemen van de G3’s onder handen genomen, alles op basis van het rijgedrag van gebruikers.
De Xpeng G3 maakt een prima debuut door in Noorwegen en de eerste 300 modellen vonden meteen een eigenaar. Dat betekent eigenlijk niet veel. Een paar honderd EV’s kan je in principe altijd kwijt aan enthousiastelingen en ‘early adopters’ – mensen die het leuk vinden om als eerste een Chinese EV te hebben. Zodra er echt grote aantallen richting Europa gaan zullen we zien of Xpeng nog steeds een succes is.
In deze Youtube-clip zien we een paar irritante bugs in de software terug. Ook de actieradius wordt in twijfel getrokken.
Geef een reactie