Het moederbedrijf van datingapp Tinder, Match Group, neemt het Zuid-Koreaanse social mediaplatform Hyperconnect over, zo vertelde CFO Gary Swidler woensdag aan CNBC.
Met de acquisitie is een bedrag van $ 1,73 miljard gemoeid. Match Group bezit naast Tinder ook OkCupid.
Hyperconnect is gevestigd in Seoul en heeft twee apps, Azar en Hakuna Live. Beide apps vallen in de categorie ‘social discovery’, wat een manier is om mensen te ontmoeten die gedeelde interesses hebben.
‘Social discovery’ vertegenwoordigt volgens Match Group een grotere markt dan online dating. Het groeit ook sneller dan de dating sector. Dat heeft ondermeer te maken met de coronaviruspandemie, waardoor mensen vaker virtueel contacten leggen, zonder meteen met elkaar in bed te duiken.
Hyperconnect werd opgericht in 2014 en bracht datzelfde jaar Azar uit. Azar is een video- en chat-app die directe vertaling biedt voor berichten. Volgens het bedrijf heeft de app in totaal meer dan 540 miljoen downloads.

Azar heeft een wat frisser imago dan Tinder, maar doet in weze hetzelfde: mensen bij elkaar brengen. De app vertaalt automatisch (gesproken) berichten.
Hakuna Live, gelanceerd in 2019, is een livestreaming-platform waarmee gebruikers audio- en video-uitzendingen voor groepen kunnen maken. Volgens het bedrijf is de app 23 miljoen keer gedownload, met een groeiende populariteit in Japan en Zuid-Korea.
Hyperconnect is winstgevend en had in 2020 een omzet van meer dan $ 200 miljoen. Dat is 50% meer dan het jaar ervoor. Match Group zag de omzet vorig jaar met 17% stijgen tot $ 2,4 miljard.
Met de overname van Hyperconnect wil Match een positie verwerven in ‘social discovery’. De deal zal naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar worden afgerond. De aandelen van Match Group stegen woensdag met 7,7% tot $ 171,07. Dat is een record. In de afgelopen 12 maanden steeg het aandeel met maar liefst 126%.
Geef een reactie