SoftBank Vision Fund 2 staat op het punt om een half miljard dollar investeren in de voedselbezorger Swiggy, althans dat melden bronnen die bekend zijn met de kwestie. Met de nieuwe investering wordt de Indiase startup gewaardeerd op ongeveer $ 5,5 miljard.
Swiggy haalde eerder al $ 800 miljoen op aan inversteringen. Ook Swiggy’s rivaal Zomato mocht op de aandacht van SoftBank rekenen, maar de investeringsmaatschappij koos uiteindelijk toch voor Swiggy.

De Indiase voedselbezorger Swiggy concurreert in India met Zomato en Amazon. De totale markt zal naar verwachting zo’n $ 12 miljard waard zijn in 2022.
Over concurrent Zomato gesproken – zij incasseerden de afgelopen maanden $ 910 miljoen aan investeringen. Met deze laatste ronde wordt Zomato gewaardeerd op $ 5,4 miljard. De fondsenwerving van Zomato is naar eigen zeggen bedoeld als een soort oorlogskas. Mogelijk verwacht Zomato een prijzenoorlog met Swiggy. Zomato werkt overigens aan een beursgang.
Een derde speler, Amazon, betrad vorig jaar ook de markt voor voedselbezorging in India, hoewel Amazon’s activiteiten nog steeds beperkt zijn tot delen van Bangalore.
Op het spel staat de voedselbezorgmarkt in India, volgens de analisten van Bernstein tegen 2022 zo’n $ 12 miljard waard.
Swiggy mede-oprichter en CEO Sriharsha Majety schreef in een memo aan werknemers dat hij de komende 10-15 jaar zo’n 500 miljoen consumenten wil bedienen. Hij wees daarbij naar de Chinese voedselgigant Meituan. Deze Chinese voedselbezorger bedient inmiddels een half miljard Chinezen en wordt gewaardeerd op $ 100 miljard.
Swiggy, dat Prosus Ventures tot zijn grootste investeerders rekent, heeft het moeilijk gehad met de coronapandemie. Vorig jaar werden er banen geschrapt – overigens net als Zomato – en werden de inspanningen op het gebied van cloud-keukens teruggeschroefd. Maandenlange lockdowns opgelegd vanuit New Delhi waren debet aan de malheur.
Geef een reactie