Met een beetje manipulatie word je sneller miljonair!

Als je iets koopt op Amazon dan is de kans groot dat de leverancier uit China komt. Analisten van Marketplace Pulse schatten dat Chinese handelaren ongeveer 75% van de sales op Amazon vertegenwoordigen, tegen 47% het jaar ervoor.

Ook eBay, Wish, Shopee en Alibaba’s AliExpress worden gedomineerd door Chinese handelaren. Dit heeft gedeeltelijk te maken met intense binnenlandse concurrentie in China. Dat dwingt handelaren om nieuwe markten te vinden. Exporteurs wenden zich bovendien tot e-commerce om zo de distributeurs buitenspel te zetten. 

Het optimisme om snel rijk te worden met e-commerce heeft nu een knauw opgelopen. Verschillende Chinese topverkopers zijn de afgelopen dagen uit Amazon verdwenen. Volgens Juozas Kaziukenas, oprichter van Marketplace Pulse, zijn minstens elf accounts uit China opgeschort.

De verschillende accounts zijn soms onderdeel van een centraal moederbedrijf, zoals het wel vaker gaat bij verkopers met meer dan een miljoen dollar omzet per jaar. Dat doen ze om meerdere merken op Amazon te exploiteren en de verkoop te optimaliseren.

Twee prominente namen die van Amazon zijn verdwenen zijn Mpower en Aukey, twee van de meest succesvolle Chinese retailers op Amazon. In totaal vertegenwoordigen de opgeschorte accounts meer dan een miljard dollar aan bruto handelswaarde.

Amazon in China

China is al langer een lastig dossier voor Amazon. Eerder trok het bedrijf zich terug uit China nadat het niet kon concurreren met inheemse e-retailers zoals Alibaba.

Amazon verklaart inmiddels dat het “de het de integriteit van de winkel wil beschermen, door streng te zijn tegen nepartikelen en neprecensies”.

In China reageert men geschrokken. Binnen WeChat-groepen waar honderden verkopers normaal gesproken bedrijfsstrategieën uitwisselen, is de bezorgdheid wijdverbreid en de consensus is dat de verbannen verkopers “de grenzen hebben overschreden”. Amazon zegt dat het de redenen voor handhaving rechtstreeks deelt met de getroffen accounts.

Het lijdt geen twijfel dat Amazon Chinese leveranciers nodig heeft om betaalbare en diverse producten te kunnen aanbieden. Bovendien is de gemiddelde kwaliteit de afgelopen jaren opmerkelijk gestegen. Maar naarmate de concurrentie onder Chinese verkopers toenam, werden manipulatieve praktijken een voorwaarde om snel miljonair te worden met Amazon.  

Een van de meest voorkomende trucs van Chinese verkopers is het manipuleren van recensies. Die zijn van invloed op de manier waarop een product op Amazon wordt vermeld. Dit kan worden gedaan door echte kopers te betalen voor een ​​positieve recensie, of door nepbestellingen te laten plaatsvinden. Ook worden er nepaccounts gebruikt voor de recensies.  

Er zijn in China bedrijven die zich specialiseren in het leveren van neprecensies. Die gaan geraffineerd te werk, waardoor het algoritme van Amazon wordt omzeild. 

Een andere veel voorkomende tactiek, misschien nog schadelijker voor Amazon, is om kopers van Amazon naar de eigen webwinkels te lokken. Amazon verbiedt handelaren om gevoelige informatie zoals e-mailadressen te verzamelen, maar Chinese exporteurs vinden een manier om ze te omzeilen: bijvoorbeeld door ansichtkaarten naar klanten sturen en hen vragen om recensies op hun eigen websites achter te laten.