Elk jaar kopen tientallen miljoenen Indiërs een tweedehands smartphone. Fabrikanten en online retailers zoals Amazon en Flipkart zijn zich hiervan bewust, maar het is voor hun te veel gedoe om gebruikte telefoons te inspecteren, repareren en door te verkopen. Gelukkig is er hulp in de vorm van Cashify, een startup die bedrijven helpt deze uitdaging aan te gaan.
Op donderdag meldde Cashify dat het $ 15 miljoen heeft opgehaald in een nieuwe financieringsronde (Serie D). Het in New York gevestigde Olympus Capital Asia maakte de investering via Asia Environmental Partners, een fonds dat zich toelegt op de milieusector. De vijfjarige startup, die Blume Ventures tot de eerste investeerders rekent, heeft tot nu toe $ 42 miljoen opgehaald.
Cashify exploiteert een gelijknamig platform – zowel online als fysiek – waarop verkopers hun gebruikte smartphones, tablets, smartwatches, laptops, desktops en gameconsoles kunnen verhandelen. 90% van de omzet komt evengoed uit de smartphonecategorie.
De klant gaat naar de website of app, beantwoordt enkele vragen om objectief de toestand van het apparaat te evalueren en er komt een schatting van de waarde uit de bus rollen. Gaat de klant akkoord dan wordt het apparaat opgehaald in ruil voor contant geld.
Volgens Cashify hebben de retailers manieren gevonden om geretourneerde items beter af te handelen, maar ze verliezen er nog steeds aanzienlijk bedragen aan.
Cashify zegt dat het de marktleider is in India. De startup werkt samen met “bijna elke OEM”, waaronder Apple, Samsung, OnePlus, Oppo, Xiaomi, Vivo en HP. “Als je vandaag een Apple Store binnenloopt, gebruiken ze ons platform. Voor consumenten in India, als ze hebben gekozen voor het inruilprogramma, gebruikt Apple.com ook het handelsplatform van Cashify”, aldus de CEO Mandeep Manocha
De startup werkt ook samen met de grootste e-commercebedrijven in India: Amazon, Flipkart en Paytm Mall. De bedrijven gebruiken de software van Cashify en liquideren zo geretourneerde apparaten. Cashify repareert en verkoopt de gadgets vervolgens.
Cashify bedient inmiddels meer dan 2 miljoen klanten in meer dan 1.500 Indiase steden.
De startup is van plan een deel van het nieuwe kapitaal in te zetten om hun aanwezigheid op de offline markt uit te breiden. Cashify heeft tientallen winkels en kiosken in winkelcentra in het hele land, maar dat moeten er meer worden. Deze winkels helpen ook met het vergroten van de naamsbekendheid.
De startup is ook van plan om buiten de Indiase landsgrenzen te starten. Ook worden er hardwarecategorieën toegevoegd, zoals camera’s.
Geef een reactie