Eens in de zoveel tijd verovert een Chinese app de wereld. Vaak gaat het om generieke apps, bijvoorbeeld een tool waarmee je selfies verfraait, of een simpele game die zonder al te veel lokalisatie in meerdere landen kan worden gelanceerd. Meestal gaat het dan om kortstondig succes.
De nieuwste Chinese hit is CapCut van ByteDance, het moederconcern van onder andere TikTok. CapCut is een video-editor waarmee gebruikers een schat aan stickers, filters en effecten aan hun video’s kunnen toevoegen. Ook kan er met een groen scherm gewerkt worden en biedt de app een zogenaamde “Ken Burns” zoomfunctie. De uitgebreide functionaliteit maakt CapCut tot een soort mobiele versie van Final Cut.
Gebruikers hoeven zich geen zorgen te maken over het betalen voor muziek, aangezien CapCut een bibliotheek met gelicentieerde geluidsfragmenten heeft die ze kunnen gebruiken om hun inhoud op te fleuren. In het afgelopen jaar heeft TikTok zijn muziekarsenaal uitgebreid door nieuw talent te scouten en nieuwe deals te maken met platenlabels.
Chinese techgiganten zijn goed in het aantrekken van een groot gebruikersbestand door hun diensten eerst gratis aan te bieden en vervolgens verdienmodellen los te laten op deze loyale gebruikers. CapCut doet precies hetzelfde.
CapCut’s Chinese variant Jianying boekte al succes onder Douyin-gebruikers (TikTok voor China). Nu herhaalt dat patroon zich buiten China, met TikTok-gebruikers die CapCut gebruiken om hun video’s met een paar handelingen strak en professioneel te maken.
CapCut is sinds 21 mei de nummer 1 gratis app in de Amerikaanse App Store en staat op het moment van schrijven op nummer 9 in Google Play. In maar liefst 33 landen voert CapCut de lijst aan voor gratis iOS-apps.
Alles bij elkaar is de app tot nu toe wereldwijd meer dan 250 miljoen keer geïnstalleerd.
De opkomst van CapCut doet denken aan de Chinese foto-editor Meitu. De app was in China zo populair dat hij de defacto selfie-verfraaier werd, maar Meitu had ook een solide basis in het buitenland. Het verschil is dat CapCut’s opkomst is gebaseerd op de wereldwijde dominantie van grote broer TikTok, terwijl Meitu’s poging om een sociaal netwerk rond de tool te creëren nooit echt van de grond kwam.
CapCut zal waarschijnlijk niet de laatste virale app van ByteDance zijn. Daarbij wordt er gekeken naar ondersteunende diensten voor TikTok, zoals een tool voor makers om geld te verdienen met hun content en een integratie waarmee gebruikers snel en makkelijk producten kunnen kopen die worden aangeprezen door influencers.
Geef een reactie